|    De manier waarop zij schildert heeft veel te maken met
              hoe zij zichzelf heeft ontwikkeld en nog steeds in ontwikkeling is. Voorheen
              werkte zij met een Willink-achtige precisie. Het moest altijd beter;
              streven naar perfectie. Maar 'De Grote Onvrede' bleef hameren met de
              vraag 'ben ik nu mijn geld aan het verdienen of ben ik aan het doen wat
              ik voel?' 
 Door een rigoureuze stijl-omwenteling kreeg zij in het begin nogal wat kritiek
              welke echter zeer snel plaats maakte voor enthousiasme. Shunyam: Je moet niet
              voor mijn schilderijen staan en denken waarom heeft dat ene schaap wel een
              oog en het andere niet, en waarom is de lucht roze etc., dat kritische stuk
              moet je achter je laten en de schilderijen ervaren zoals ze zijn.
 
 Haar schilderijen zijn verre van oppervlakkig, want om tot die ogenschijnlijke
              oppervlakkigheid te komen heeft zij alles moeten afleren wat zij haarzelf in
              de voorafgaande vijfendertig jaar had aangeleerd. Shunyam: De essentie van
              mijn leven is bewustwording. Zoeken naar jezelf en voorbij je zelf. Met mijn
              schilderijen heb ik de essentie gevonden. Die ongecompliceerde overvloed, al
              die kleuren in de regenboog, die dansende varkens en koeien, dat ben ik, zo
              voel ik mij. Ik voel mij als een modern engeltje uit de film van Peter Pan
              die met haar stafje rondloopt en licht rondslingert in de vorm van vrolijke
              en humoristische schilderijen.
 
 En in dat voortdurende proces mogen wij met Shunyam meegenieten.
 |